menu copy menu copy menu copy menu copy menu copy menu copy menu copy menu copy

tirsdag den 5. oktober 2010

Vi er så heldige...

... at bo, næsten nabo til en lille hyggelig skov, hvor vi elsker at gå på opdagelse.

Morten siger, at når jeg er med, så er det som at være på tur med Søren Ryge, for jeg finder altid noget spændende som vi lige må studere nærmere, fx insekter og planter.
Men jeg elsker det og børnene elsker det :)

I går var Silje, Noah og jeg på en lille gå-tur i skoven.
Her er mirabelle-stien, hvor der er masser af mirabelle-træer, både gule og røde.
  
Vi fandt et bøgetræ med mange fine galler på. Bøgetræets galler huser galmyggen og det er faktisk spændende at tage nogle galler med hjem og prøve at skære dem op med en skalpel, så kan man se den lille larve som ligger derinde og godter sig :)
Vil du se og vide bare lidt mere om forskellige galler, så har jeg fundet et overskueligt link her :)

Jeg har her fundet et billede af galmyggen som ligger inde i gallen - billedet har jeg lånt her
.

Vi fandt også denne smukke grønne larve på bøgebladet. Den havde nogle store sugekoppe-ben og sad derfor rigtig godt fast på Siljes hånd.
Hun synes den var SÅ sjov og ville gerne have den med hjem, men det er nu bedst at den bliver i sit bøgetræ :)

Når vi finder en larve, synes jeg det er super spændende at finde ud af hvad den bliver til når den engang kommer ud af sin puppe. Derfor har jeg søgt på nettet og fundet ud af, at denne larve bliver til en Olsen (Pseudoips prasinana). Det er en natsværmer og medlem af "uglefamilien". Billedet af den smukke grønne sværmer har jeg lånt her.


 

4 kommentarer:

  1. Hej Tina!
    Ja "dynamit"-skoven er bare spændende... Og sikke alle de godter der er i den i øjeblikket. Der er vildt mange lækre brombær. Det med Galæblerne er også bare spændende. For ikke så længe siden lavede jeg et projekt med en gruppe børn hvor vi netop åbnede nogle galæbler - børnene var vildt fasineret! Vi åbnede et Dannebrogs-galæble (Hveps som sidder på egetræer), hvor der kom en fuldbåren hveps ud af:O)

    vi ses vel torsdag? Hvad skal vi lave?

    knus

    SvarSlet
  2. Wow, hvor vildt at der ligefrem kom en hveps ud, jeg har kun set larverne... Hvornår på året var det??
    Jeg er helt klar på torsdag - måske vi skal sy tasker?? Lave smykkerne færdige?? Eller hvad tænker du?
    Knus Tina

    SvarSlet
  3. Sikke fantastiske billeder Tina - det er du virkelig sej til

    SvarSlet
  4. Dorte: Tak :) Jeg prøver ihvertfald på at tage nogle gode billeder, men et spejlrefleks-kamera står virkelig HØJT på ønskelisten!!! :)
    Kh Tina

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...