menu copy menu copy menu copy menu copy menu copy menu copy menu copy menu copy

fredag den 16. april 2010

"Magisk bønne" og jordbærbed

I vores have har vi tre højbede, som var her da vi flyttede ind for snart 3 år siden (vildt som tiden flyver afsted). Vi har gerne villet have jordbær i én af dem, men jeg ville gerne have malet dem sorte før der kom jord i og sidste år fik jeg så malet de to af højbedene, men vi fik altså ikke sat jordbær.
I går fik jeg købt jordbærplanter og jord til beddet og i dag blev så "store plante-dag". Freja holdt fri fra børnehave, for hun vil SÅ gerne hjælpe og hun er MEGET dygtig til det.


Siden jeg købte dåsen med "den magiske bønne" i Tiger i tirsdags har Freja spurgt mig om hvad der er inde i dåsen, så det mysterie var vi nødt til at have løst inden vi gik i haven til vores jordbærbeds-projekt.




Her viser Freja den meget smukke bønne. Bagved står endnu en havenisse, som jeg købte i Tiger i går, da jeg var inde for at købe kort til indbydelser til barnedåb. Da Freja så nissen, sagde hun: "Ååååhhh mor!!! Du har købt en ven.... Så kan de jo bo sammen nede ved legehuset!!!"





Se lige hvor fin den er!!





Freja vander bønnen og nu er vi faktisk ret så spændte på, hvad der mon kommer op af jorden...






Disse handsker har jeg købt i Rema og da Freja så dem sagde hun "Aj mor... Hvor er de flotte!! Må jeg få de lilla???"

Og selvfølgelig måtte hun det :o)

De passer hende faktisk fint - det er nogle super lækre havehandsker!! De er også dejlige at have på, da de varmer fingrene lidt i den forårskølige morgen... Jeg har allerede været nede og købe et sæt mere :)




Først skal der fjernes ukrudt fra højbeddet.



Her ligger 10 x 50 ltr jord og 30 jordbærplanter klar til at komme i beddet.



Vi skal i år have tømt sandkassen, da den skal males sort og så trænger den også til nyt sand. Derfor var det oplagt at komme noget af det gamle sand i højbedet og blande det lidt med jorden.



Så er sand og 500 ltr jord hældt i højbedet. Freja stamper det lige godt til og derefter vander hun jorden, så det er nemmere at plante jordbærplanterne ud.



Og til slut vandes de nyudplantede jordbærplanter.



Er det ikke bare blevet fint?? Freja har selv lavet jordbær-skiltet :)
Iiiiihhh, hvor vi glæder os til at kunne plukke vores helt egne jordbær til sommer!!!!!



Eftermiddagen sluttede af med sjov underholdning af Søren Brynjolf og hans aber på byens bibliotek. Jeg sidder i den sorte trøje med Noah på skøddet, Daniel på min højre side og mine to piger foran mig.
Min veninde Camilla fra "hygge på højen" sidder ved siden af sammen med hendes to yngste piger :o)










2 kommentarer:

  1. Ej en hyggelig dag.. Og det bliver da så dejligt til somemr med alle de jordbær.. :) Carsten har også planer om at lave et par højbede herhjemme, men han arbejder som skovarbejder, så han skal vist først have lagt nogle lærkestammer til det..
    Jeg er bare ærgerlig over vi ik kom på biblioteket, men vi skulle til 60 års fødselsdag.. Istedet tager vi ud og ser køerne danse idag.. :)

    SvarSlet
  2. Ja, det var en rigtig hyggelig dag, som både Freja og jeg nød i fulde drag. Det er skønt med kvalitets-tid!!!

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...